Geschiedenis

In het voorjaar van 1993 wordt er een initiatiefgroep bij elkaar geroepen voor een privatiseringsproject binnen de gemeente die in 1994 een plan op tafel legt voor de bouw van een cultureel centrum aan de Hoge Kade te Hendrik-Ido-Ambacht. Dit centrum dient als complex voor de samenbundeling van de sociaal culturele activiteiten van dorpshuis De Schoof en wijkcentrum Bekestein. Het dorpshuis moest plaatsmaken voor de uitbreiding en renovatie van winkelcentrum De Schoof en de verenigingen die gehuisvest waren in het wijkcentrum moesten plaatsmaken voor huisvesting van drie basisscholen in de accommodatie. Tevens diende de bibliotheek, die al 15 jaar in een noodlocatie in het gemeentehuis gevestigd was, een plaats te krijgen binnen het centrum.

Begin 1997 wordt er daadwerkelijk gebouwd aan de Hoge Kade en in augustus van hetzelfde jaar wordt Stichting Cascade in het leven geroepen. Stichting Cascade beheert en exploiteert Cultureel Centrum Cascade en Sporthallen de Ridderhal. Sinds oktober 2008 exploiteert de stichting tevens de nieuwe en ondergrondse Sporthal de Sophiahal. Deze accommodaties worden gehuurd van de gemeente. Voor de exploitatie ontvangt de stichting subsidie. Er was een bewuste keuze voor een stichting omdat het verenigingsleven van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht voorop staat. Daarnaast is ook de commerciële doelstelling van belang. De commerciële activiteiten moeten de sociale activiteiten betaalbaar houden. Ondanks dat er gekozen is voor een stichting en dus voor een non-profit organisatie dient er wel op een bedrijfsmatige manier te werk te worden gegaan.